Uitkering voor ouderen

AOW is een basisuitkering voor ouderen. Iedereen in Nederland bouwt AOW op. Met welke leeftijd u AOW krijgt, hangt af van uw geboortedatum. U krijgt AOW vanaf uw AOW-leeftijd tot uw overlijden.

AOW wordt uitbetaald door de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Kijk op de website van de SVB voor meer informatie.

Krijgt u AOW maar heeft u weinig andere inkomsten? Bijvoorbeeld omdat u geen volledige AOW krijgt? Of wanneer uw partner nog geen AOW ontvangt en het gezinsinkomen te laag is. Dan kunt u misschien een AIO-aanvulling krijgen. Dit is een aanvullende bijstandsuitkering die zorgt dat u genoeg geld heeft om van te leven. Kijk op de website van de SVB voor meer informatie.

Sociale Verzekeringsbank - AIO

Website
www.svb.nl/aio

Sociale Verzekeringsbank - AOW

Website
www.svb.nl/aow

Misschien gaat u scheiden of samenwonen. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.

Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van de SVB.

Sociale Verzekeringsbank - wijziging doorgeven AOW

Website
www.svb.nl/wijzigingen_doorgeven_AOW

SVB – wijziging doorgeven AIO

Website
www.svb.nl/aio/wijzigingen-doorgeven

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.
  • Gaat uw klacht over hulp die u via de gemeente krijgt? Geef uw klacht ook door aan de gemeente.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Heeft u behoefte aan cliëntondersteuning? Neem contact op met Voormekaar, of kijk op de website van Stichting MEE voor meer informatie.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Een klacht over de gemeente moet schriftelijk. Op de website leest u hoe u een klacht indient bij de gemeente.

Voormekaar

Voor informatie, advies en concrete hulp en ondersteuning bij opgroeien en opvoeden, ondersteuning en begeleiding thuis, werk en inkomen, sociale contacten en vrije tijd, vrijwilligerswerk, eenzaamheid en mantelzorg. Voormekaar is het sociale wijkteam en is er voor alle inwoners in de gemeente Berkelland.

Website
www.gemeenteberkelland.nl/voormekaar
E-mailadres
info@voormekaar.net
Telefoonnummer
0545 250 300

Gemeente Berkelland - klachten over de gemeente

Postadres
Postbus 200
7270 HA Borculo
Website
www.gemeenteberkelland.nl/klacht-over-het-handelen-van-de-gemeente
E-mailadres
info@gemeenteberkelland.nl

Voormekaar - cliëntondersteuning

Heeft u een keukentafelgesprek met Voormekaar, het sociale wijkteam van de gemeente Berkelland? Het kan fijn zijn om iemand anders bij het gesprek te vragen, bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger. U kunt ook kiezen voor een (gratis) onafhankelijke cliëntondersteuner. Neem daarvoor contact op met MEE SAMEN tel. 088 633 0633.

Meer informatie over Voormekaar en wat zij voor u kan betekenen leest u op de website www.voormekaar.net.

Website
www.voormekaar.net/clientondersteuning

MEE Samen

Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.

Postadres
Postbus 517
8000 AM Zwolle
Website
http://www.meesamen.nl/
E-mailadres
info@meesamen.nl
Telefoonnummer
088 633 0633

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • sociale dienst
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd. Of over geld.

Neem altijd eerst contact op met de organisatie waar u het niet mee eens bent. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u bezwaar maken tegen het besluit. In de brief met het besluit staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Gaat het om een besluit van de gemeente Berkelland? Dan maakt u bezwaar via de website van de gemeente. Hoe u dat precies doet, staat op de website.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Heeft u behoefte aan cliëntondersteuning? Neem contact op met Voormekaar of kijk op de website van Stichting MEE voor meer informatie.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Gemeente Berkelland - bezwaar indienen

Postadres
Postbus 200
7270 HA Borculo
Website
www.gemeenteberkelland.nl/overlast-klachten-en-bezwaar
E-mailadres
info@gemeenteberkelland.nl
Telefoonnummer
0545 25 02 50

Voormekaar - cliëntondersteuning

Heeft u een keukentafelgesprek met Voormekaar, het sociale wijkteam van de gemeente Berkelland? Het kan fijn zijn om iemand anders bij het gesprek te vragen, bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger. U kunt ook kiezen voor een (gratis) onafhankelijke cliëntondersteuner. Neem daarvoor contact op met MEE SAMEN tel. 088 633 0633.

Meer informatie over Voormekaar en wat zij voor u kan betekenen leest u op de website www.voormekaar.net.

Website
www.voormekaar.net/clientondersteuning

MEE Samen

Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.

Postadres
Postbus 517
8000 AM Zwolle
Website
http://www.meesamen.nl/
E-mailadres
info@meesamen.nl
Telefoonnummer
088 633 0633

Fijnder (sociale dienst) - bezwaar en hoger beroep

Pagina over bezwaar maken tegen een besluit.

Bezoekadres
Batterij 12
7141 JL Groenlo
Postadres
Postbus 109
Website
https://www.fijnder.nl/klacht-bezwaar-indienen/bezwaar-en-hoger-beroep
E-mailadres
info@fijnder.nl
Telefoonnummer
0544 - 47 42 00

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)